Wyprzedź konkurencję! Bądź mobilny!
Posiadanie strony internetowej to obecnie duży atut, ale posiadanie strony mobilnej to kolejny krok w dążeniu do pozyskiwania nowych klientów dla naszego biznesu.
Gdy przeglądamy stronę przy użyciu komputera, a następnie tą samą stronę otwieramy przy użyciu tabletu lub smartfona i jeśli zauważymy, że układ strony dopasowuje się do danego urządzenia to wtedy na pewno mamy do czynienia z wersją mobilną strony internetowej (możemy to także sprawdzić zmieniając szerokość naszej przeglądarki internetowej ). Podejścia do mobilności strony są różne. Można utworzyć dedykowaną stronę internetową dla smartphona czy tabletu, ale można też użyć trochę magii CSS3 i biblioteki Media Queries i stworzyć responsywny wygląd strony. Uszczegóławiając. Responsywność oznacza, że strona w zależności od danego urządzenia dostosowuje się do jego rozdzielczości, a strona nie traci na swojej jakości. Dodatkowo posiadamy tylko jedną stronę, dzięki czemu koszty utworzenia takiej strony są mniejsze niż gdybyśmy mieli tworzyć wersję mobilną strony.
Czy moja strona powinna być mobilna?
Według raportu Generation Mobile z 2012 roku wynika, że z urządzeń typu smartphone korzysta już 43,3 % internautów, a średnia odsłon z użyciem urządzeń mobilnych to ponad miliard miesięcznie (raport Marketing Mobilny – interaktywnie.com). Te wartości będą rosnąć i z pewnością nadejdzie taki czas kiedy korzystanie z urządzeń mobilnych przerośnie wykorzystanie zwykłych komputerów.
Skoro jest tak, że Świat dąży w kierunku mobilności to czemu nasze strony nie powinny podążać za nowoczesnością?. Czemu nie być lepszym od konkurencji? Wystarczy otworzyć nasze narzędzia analityczne i sprawdzić odsłony naszej strony z urządzeń mobilnych. Może to czas by pomyśleć o internautach mobilnych, by ułatwić im przeglądanie naszej strony firmowej lub sklepu internetowego. Kto wie czy właśnie z tego kanału nie będą coraz częściej przychodzić nowi czytelnicy bądź klienci.
W mojej opinii powinniśmy myśleć już teraz o przyszłości. Jeśli w chwili obecnej ruch na naszych stronach z urządzeń mobilnych jest niski, a my chcemy stworzyć nową stronę internetową to pomyślmy już teraz o mobilności. Jeśli teraz software house zaprojektuje nam stronę w mobilny sposób to na pewno zaoszczędzimy swoje pieniądze, ale też zyskamy na szacunku ludzi, którzy wchodząc na stronę firmową poprzez smartphony, będą mogli ją przeglądać w sposób prawidłowy.
E-commerce a urządzenia mobilne
W jednym z poprzednich naszych wpisów pisaliśmy o rynku E-Commerce w Polsce, który według badań wart jest już 5,6 mld euro. W nadchodzącym roku rynek ten na pewno wzrośnie, a znaczenie urządzeń mobilnych będzie miało na to wyraźny wpływ. Obecnie komórka nie służy nam tylko do dzwonienia, pisania smsów, czy robienia zdjęć, ale coraz częściej wykorzystujemy ją do robienia zakupów, płacenia rachunków, rezerwacji biletów itd. Pytanie jakie można by sobie zadać to: czy jesteśmy w stanie zrezygnować z pozyskania nowego klienta kanałem mobilnym?. Każdy z nas wie, że obecnie o klienta trzeba walczyć, a nasze firmy muszą się wyróżniać na tle innych. Przykładowo. Osoba przeglądająca nasz sklep poprzez telefon może natychmiast ją opuścić, gdy tylko zobaczy, że strona jest nie czytelna, a znalezienie interesującej go informacji przyprawia go o ból głowy. Przedstawiona tu sytuacja mogłaby wyglądać inaczej, gdyby sklep posiadał stronę mobilną, bądź lepiej, zaprojektowaną przy użyciu responsive design. Co byśmy zyskali? Po pierwsze zadowolonego klienta, który w sposób intuicyjny przegląda asortyment sklepu i dokonuje zamówienia. Po drugie, osobę, która poleci nasz sklep innym, gdyż jego potrzeba została zaspokojona w momencie kiedy tego potrzebował, a po trzecie będziemy mieć klienta, który zastanawiając się nad kolejnym zakupem najpierw pomyśli o naszym sklepie.
Oczywiście rynek Mobile E-Commerce to nie tylko sam sklep internetowy to również obszar reklamowy, o którym napiszemy z pewnością w którymś z następnych wpisów.
Drupal Mobile
System cms Drupal podobnie jak cały Świat IT nie stoi w miejscu, ciągle się rozwija, także w sferze mobilnej. Powstało wiele rozwiązań które wspomagają Drupala w sektorze mobilnym, wspominając tu chociażby skórkę Zen lub Omega. Udostępniają one webdeweloperom np.: gotowe mechanizmy skalowania strony lub załączania odpowiednich styli css w zależności od urządzenia mobilnego. Przykładowy sklep internetowy oparty o Drupala i responsive design można znaleźć pod tym linkiem ( aby sprawdzić jak działa responsive design wystarczy zmieniać wielkość przeglądarki internetowej ).
Podsumowując. Posiadanie strony zaprojektowanej responsywnie lub strony mobilnej za jakiś czas stanie się standardem. Przeglądanie Internetu z urządzeń mobilnych lub robienie zakupów na dobre wejdą do naszych codziennych zadań. Dlatego już teraz myślmy o mobilności, bądźmy o krok lub dwa przed naszą konkurencją.
Komentarze
Dodaj nowy komentarz