Szukasz nowego kanału dystrybucji swoich produktów? Pomyśl o sklepie internetowym.
Według badań brytyjskiej firmy Kelkoo rynek e-biznesu w Polsce w obecnym roku wzrośnie o ponad 24% do nie małej sumy 5,6 mld euro co stanowi najszybszy wzrost e-handlu w Europie. Statystyki te potwierdzają, że coraz częściej decydujemy się na zakupy przez Internet, a zaufanie do sklepów internetowych z roku na rok rośnie. Co raz więcej firm decyduje się na taką formę sprzedaży. Obecnie sklepów internetowych w Polsce jest około 11 tyś., co mimo takiej ich liczby stawia nas na jednym z ostatnich miejsc w Europie. W tym krótkim wpisie postaram się przedstawić zalety wykorzystania sklepów internetowych jako nowym pomyśle na dystrybucję swoich produktów.
Ale po co mi sklep internetowy?
Takie pytanie ostatnimi czasy słyszę w rozmowach z ludźmi bardzo rzadko, ponieważ świadomość korzyści płynących z posiadania sklepu internetowego jest co raz bardziej dostrzegana przez ludzi , powodując, że coraz częściej decydują się oni na inwestowanie w tą formę sprzedaży i promocji swoich produktów. Sklep online to już nie tylko dodatkowa forma sprzedaży, ale staje się on w wielu przypadkach motorem napędzającym biznes.
„Kawa na ławę” – konkrety
Zalet które płyną z posiadania i prowadzenia sklepu internetowego nie da się opisać w jednym krótkim wpisie na blogu, ale najważniejsze i najczęściej wymieniane to te, które zostały zaprezentowane poniżej.
Dostępność – posiadając sklep internetowy nie ograniczasz się do sprzedaży tylko w swoim regionie, ale zyskujesz dostęp do rynków zbytu w całej Polsce, a nawet Świecie i to 24h na dobę.
Elastyczność – zmiany w asortymencie, sprawdzenie ilości zamówień i stopnia ich realizacji możesz robić z każdego miejsca na świecie i to przy użyciu wielu nowoczesnych urządzeń począwszy od standardowego komputera, po smartfony i iPady.
Niski koszt – w porównaniu z punktem sprzedaży, otwarcie sklepu internetowego jest o wiele tańsze w stworzeniu jak i utrzymaniu, gdyż pomijamy koszt lokalu i utrzymania personelu.
Pełna oferta – w sklepie stacjonarnym nikt nigdy nie ma tyle czasu by przejrzeć cały asortyment, natomiast w sklepie online klient może przeglądać produkty tak długo jak chce, zawęzić je do danej interesującej go kategorii czy też zapoznać się ze szczegółowym opisem produktu, a następnie dokonać zamówienia bez straty czasu na udanie się do sklepu.
Kontakt – wykorzystując kilka metod kontaktu z klientem ( newsletter, chat, blog) jesteśmy w stanie budować z nim trwałe relacje, które zazwyczaj kończą się kolejnymi zamówieniami.
Analiza potrzeb klienta – dzięki statystyką jesteśmy w stanie uczyć się potrzeb klienta i kierować naszymi działaniami marketingowymi bądź typowo produktowymi by jak najlepiej spełnić ich oczekiwania.
Zakładam sklep online i liczę pieniądze
Mogłoby się wydawać, że po założeniu sklepu internetowego ludzie już czekają , aby u nas kupować. Nic bardziej mylnego. Prócz stworzenia profesjonalnego sklepu należy liczyć się z tym, że proces promocji i pozyskiwania klientów do naszego sklepu jest długotrwały i wiąże się z nakładem pracy jak i środków na reklamę. Początkowo powinniśmy skupić się na tym by nasz sklep posiadał bardzo dobrą ofertę i prezentację produktów, rozpoczynając od dobrych opisów (najlepiej zoptymalizowanych pod SEO) i rzeczywistych zdjęć. Dodatkowo powinniśmy zamieścić dane kontaktowe w różnej postaci od formularza kontaktowego, po telefon, dane adresowe i opcjonalnie czat. Jest jeszcze kilka innych elementów na które należałoby zwrócić uwagę jak np. : regulaminy, polityka prywatności, reklamacje itd. Prócz samej dobrej struktury sklepu powinniśmy budować świadomości marki, którą można rozpocząć od pozycjonowania sklepu w wyszukiwarce Google, zamieszczeniu swoich produktów w porównywarkach cen czy też reklamach Google Adwords. Możemy także spróbować na początku wystawiać aukcje na allegro. Do tego prowadzenie dialogu z klientem, akcje marketingowe i wiele innych. Droga do sukcesu nie jest prosta i potrzeba jest dużo pracy, ale efekty jakie są do osiągniecia są warte tej drogi.
Podsumowując. Posiadanie sklepu w Internecie jest bardzo korzystne dla firm, gdyż otwieramy się na różnych klientów w każdym rejonie Polski czy Świata, a nasze produkty można przeglądać o dowolnej porze dnia i nocy. Zyskujemy kolejny kanał dystrybucji naszych produktów, a wiadomo, że im więcej różnych możliwości dotarcia do klienta tym lepiej. Decydując się na posiadanie sklepu internetowego musimy pamiętać o tym, że jego prowadzenie wiąże się z aktywnym życiem sklepu w Internecie. Nie możemy dodać produktów do sklepu i czekać na klientów, ponieważ sami nie przyjdą. Trzeba promować, szukać coraz to ciekawszych form dotarcia do klientów. W Internecie jest ich bardzo dużo trzeba tylko wiedzieć jak z nich korzystać i stopniowo je wprowadzać. Sklep internetowy jako nowy kanał dystrybucji produktów jest bardzo dobrym pomysłem na rozwój firmy, a dobrze zaprojektowany i prowadzony może przynieść znaczne przychody.
Komentarze
Dodaj nowy komentarz